Pressemeddelelser

2017

NY SÆRUDSTILLING PÅ REVYMUSEET. ÅBNER 10. FEBRUAR 

“HVEM HAR BUKSERNE PÅ?”

når mænd spiller kvinder og kvinder spiller mænd

Revymuseet på Frederiksberg åbner den 10. februar en udstilling om crossdressing – altså når kvinder klæder sig ud som mænd, og mænd klæder sig ud som kvinder. Udstillingen er bygget op om fem berømte hovedkarakterer fra den populære scenekunst, og forsøger gennem dem at se på, hvorfor vi synes, det er så sjovt, når en skuespiller spiller det modsatte kvinder. Lærer mænd for eksempel noget nyt om sig selv, hvis de ser en kvinde spille mand – og omvendt?

Dustin Hoffmann har gjort det, Shakespeare gjorde det konsekvent, Linda P har gjort det, Dirch Passer og Ulf Pilgaard har givet publikum mavepine af grin, når de gjorde det.

Spillede det modsatte køn.

Den 10. februar 2017 åbner Revymuseet på Frederiksberg udstillingen ”Hvem har bukserne på?”, om kunsten at skifte køn i morskabsteatret. Hvad er det, der gør, at vi i det 21. århundrede stadig griner, når en mand tager dametøj på, og hvorfor synes vi, det er særlig sjovt, at det er Lisbet Dahl, der er inde i Lars Løkke Rasmussens habitter i Cirkusrevyen?

Magtfulde karakterer

Centralt i udstillingen står fem berømte karakterer, som man stadig kan møde live rundt om på scener, i tv og radio. Det er Rytteriets Else, spillet af Rasmus Botoft, Den Korte Radioavis’ Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, spillet af Frederik Cilius Jørgensen, den fortabte akademiker Prepen, som Mette A. Horn har skabt og endelig er det vennerne Carsten og Helge, som Søs Egelind og Kirsten Lehfeldt står bag.  Det er alle karakterer, som skuespillerne har arbejdet med i mange år, har udviklet og stadig udvikler, og som de kender ud og ind. Og netop derfor er karaktererne blevet så virkelige og ikoniske for os. De fremstår som virkelige personer. Nogle af dem opnår til og med en magt som normalt ikke er skuespillere eller andre kunstnere forundt: Tag blot Frederik Cilius Jørgensen og Rasmus Bruun, der i sommeren 2016 samlede tusindvis af mennesker på Rådhuspladsen, da seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm talte fra en kran assisteret af sin makker Rasmus Bruun. Talens indhold blev siden både bragt i Politiken og flittigt debatteret.

Udstillingen får også et royalt islæt gennem de mange mandlige skuespillere, der i årtiernes løb har lagt krop til majestætens bevægelse fra usikker kronprinsesse over rollen som landets overhoved til nutidens modne kvinde og midtpunkt i en småkaotisk familie.

Vi elsker mænd i dametøj 

Der er en lang tradition for crossdressing, som begrebet helt præcist hedder, i teatret. Ikke mindst i den populære scenekunst. Utallige af de største stjerner både herhjemme og internationalt har på et tidspunkt i karrieren skiftet køn i kunstens navn, og ofte er karaktererne blevet små milepæle eller har stået som særligt mindeværdige øjeblikke i den skuespillers karriere.

Med udstillingen ”Hvem har bukserne på?” søger Revymuseet ind bag den første, umiddelbare latter over at se en mand i kjole og paryk, for at komme tættere på de mekanismer, der udløser latteren. Men især for at se nærmere på det arbejde og den kunstneriske proces, der ligger hos de mænd og kvinder, der vælger at skabe og arbejde så intenst med netop en karakter af det modsatte køn.

Kontakt museumsinspektør Rikke Rottensten for yderligere information, interviews mm. på enten 40919995 eller rro@frederiksbergmuseerne.dk

OM UDSTILLINGEN:

”Hvem har bukserne på? – når mænd spiller kvinder og kvinder spiller mænd” åbner fredag den 10. februar 2017 på Revymuseet, Allégade 5, 2000 Frederiksberg.

På udstillingen kan man møde karaktererne Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm, Prepen, Else og Dronning Margrethe, foruden en lang række andre karakterer fra den populære scenekunst.

OM REVYMUSEET

Revymuseet har eksisteret siden 1993, og stiftet af revyforfatterparret Ida og Bent From. Det er stadig beliggende på Frederiksberg, men er i dag statsanerkendt som en del af Frederiksbergmuseerne. Museet har åbent tirsdag til søndag kl. 11-16. Se mere på revymuseet.dk eller på frederiksbergmuseerne.dk

 

2016

NY INSPEKTØR TIL REVYMUSEET

Det er med stor glæde, at Frederiksbergmuseerne til oktober siger velkommen til Rikke Rottensten som inspektør på Revymuseet. Rikke Rottensten er cand.mag. i dansk og teatervidenskab og yderst velbevandret i dansk teater. Hun har i mange år arbejdet som kulturjournalist og anmelder ved bl.a. Kristeligt Dagblad og Berlingske og er medforfatter til Gyldendals Teaterleksikon. Hun har desuden skrevet biografierne “Det blir’ vinter førend man aner” om Preben Kaas og “Kammerat med solen” om Stig Lommer sammen med teaterredaktør Jakob Steen Olsen fra Berlingske.

Rikke Rottensten har meget på hjerte, når det handler om revyen og den populære scenekunst:
”Morskabsteatret har et særligt greb i publikum. Her tør man sige noget om samfundet, og den virkelighed vi lever i, men med et humoristisk twist, som får os til at grine af os selv. Det bliver vores ventil i en politisk og menneskeligt højspændt tid. Cirkusrevyen er landets bedst sælgende teaterforestilling år efter år, lige nu strømmer publikum ind til de nye shows med Anders Matthesen og Linda P. og radiosatiren Den Korte Radioavis har ligefrem fået det politiske system til at ryste. Vi har brug for det, komikerne kan, og vi har brug for et museum, der fastholder, også for eftertiden, hvad det er de kan og kunne. Men også synliggør betydningen og vigtigheden af god komik og satire lige nu og her,” siger Rikke Rottensten.

Udover arbejdet som journalist har Rikke Rottensten med sit kommunikationsfirma KulturDoktor også arbejdet tæt sammen med den skabende scenekunst. Hun var presseansvarlig for Hjørring Revyen fra 2011-13 og har lavet PR for flere teatre over hele landet, blandt andre Åben Dans i Roskilde, Waves festivalen i Vordingborg og Det Lille Teater i København, og har løst kommunikationsopgaver for Danmarks Teaterforeninger. Hun var også i en årrække redaktør for tidsskriftet Teater 1.

”Rikke Rottensten er en faginspektør med dyb faglig indsigt og en stor veneration for populær scenekunst og dens udøvere. Med hende i spidsen vil vi forankre Revymuseets liv og viden som en levende del af byen, branchen og befolkningen”, siger Astrid la Cour, direktør for Frederiksbergmuseerne.

Fakta
Revymuseet er museum for humor og satire i populær scenekunst. I forbindelse med museumsfusionen i 2013 blev museet en statsanerkendt del af Frederiksbergmuseerne. Det betyder, at museet fremadrettet skal efterleve museumslovens krav om formidling, forskning, registrering, indsamling og bevaring.

Frederiksbergmuseerne er en sammenslutning af de tre museer Bakkehusmuseet, Storm P. Museet og Revymuseet samt udstillingsstederne Cisternerne og Møstings Hus. Tilsammen udgør Frederiksbergmuseerne et unikt kulturtilbud, som spænder over scenekunst, litteratur, musik og billedkunst fra 1800 til i dag.

For yderligere information kontakt direktør Astrid la Cour på telefon 30 73 80 31 eller på mail alc@frederiksbergmuseerne.dk eller Rikke Rottensten på mail rro@frederiksbergmuseerne.dk

2016

DIRCH 90
– med humoren og livet i hænderne

Dirch Passer har den dag i dag et eftermæle, der er uden sidestykke i dansk underholdning. Ingen anden revystjerne har et ry, der kan måle sig med hans. Havde vi ikke mistet ham for mere end 35 år siden, i 1980, ville han den 18. maj 2016 være fyldt 90 år.

Derfor åbner Revymuseet på Frederiksberg den 5. februar 2016 hyldestudstillingen DIRCH 90, der viser hans betydning for danskerne og for dansk underholdning. Her kan de besøgende genopleve store øjeblikke fra Dirch Passers lange karriere på scenen og på film og få historien om mennesket bag de mange figurer. Hvem var manden bag den cool fyr fra Kellerdirch Bros., kæmpebabyen, den russiske klovn, fuglekiggeren med mudderkliren i kikkerten eller det lange orangeaderør, som Daimi kyssede i sin gadedør?

Udstillingen tegner et nuanceret billede af hele Danmarks Dirch med en lang række effekter fra samlingen og fra indlån – for eksempel kæmpebabyens sparkedragt, det pink jakkesæt og ikke mindst klovnedragten fra Dirchs allersidste optræden – samt et utal af film- og lydklip, billeder, plakater og meget andet. Helt nye interviewfilm med kendte nutidige stjerner er også en del af oplevelsen. Her fortæller for eksempel Mick Øgendahl, Ditte Hansen og Ole Thestrup om deres forhold til Dirch og om at være komiker.

Desuden tager udstillingen fat i det fænomen, at publikum ofte opbygger et næsten personligt forhold til komikere. Fordi han eller hun tilbyder at krydse over grænserne og normerne, så vi andre bliver opmærksomme på, hvor og hvem vi selv er. På samme måde som vi lever med, når trapezartisten i cirkus svæver livsfarligt mellem griberne, og vi mærker suset i maven, angsten for udfaldet. Med latteren som middel giver komikeren os et spejl at se os selv i. Sådan var Dirch Passers rolle: han gik skridtet længere, end vi selv kan eller vil. Tilbød os at ”sætte livet på spil”, med særlig timing af replikker, velplanlagt udnyttelse af sin person, stemme, kropsbygning, gestik osv., og med en adfærd på scenen, der satte normerne for vores sociale liv i perspektiv.

Kom og (gen)oplev den stemning vi kom i som publikum til teater- eller filmforestillinger med Dirch, og kom samtidig om bag ved og ind til lidt af mennesket, der skabte de mange elskede figurer.

————————————————————————————————-

Udstillingsperiode for Dirch 90: 5. februar – 18. december 2016.
Pressen er velkommen til udstillingsåbningen den 4. februar kl. 16.
Pressebillede kan hentes HER

Udstillingen er støttet af Danske Revyvenner.